پاسارگاد
وبلاگ پاسارگاد.پاســارگاد.pasargad.پاسارگاد75
سخن بزرگان درباره فرهنگ ایران
10:23     چهار شنبه 1 خرداد 1392

سخن بزرگان درباره تمدن ایران

 

تورات

 

نژاد ایرانی را آسمانی می داند و می گوید این نژاد برای نجات ملت ها و گسستن زنجیر های اسارت وبردگی ماموریت داشته است.

 

سر پرسی سایکس

 

به پدران و مادران یاد داده شده بود که ما برای اروپاییها ، برای تمام صنایع و کلیات تمدن خود مرهون یونانی ها هستیم ولی اکنون مسلم شده است که یونانی ها شاگرد ایرانیان بوده اند.

 

دکتر ولمگانگ شولنس گورلیتس

 

کسی نمی داند که ایران برای تاریخ فکری و اخلاقی کلیه جوامع بشری چقدر مهم بوده است.متاسفانه مدارس آلمان راجع به دوره عظمت ایران باستان که در تمام تمدن ها حتی تمدن ترک و عرب تاثیر و نفوذ داشته چیزی به شاگردان یاد نمی دهند.

 

ارتز ابهام پوپ

 

بندرت جهان فرهنگی به این اندازه فعال و زنده دیده است. یونان و روم در دوره های تاریخی ، از حیث شماره افکار ثمر بخش و رسوب دامنه کارآمدی این افکار بر ایران تفوق پیدا کرده ولی روزگار یو نان روم در مقایسه با روزگار ایران بسیار کوتاه بود.چون واحد مقیاس زندگی تاریخی ایران باشد ، یونان جز واقعه ای افتخار آمیز و عظمت روم جز پی از نمایشنامه جهانی جلوه گر نمی شود.نمودی با چنین عظمت و نیرومندی ادبی را در صحنه تاریخ به اشتباه می اندازند.نه تنها تاریخ آسیا بلکه تاریخ جهان هم تا زمانی که منابع قدرت ایران کشف و بیان و اندازه گیری نشود و دامنه تاثیر آن به سنجش در نیاید و درست فهم و درک نشود ، غیر قابل فهم خواهد بود.

 

واندر دادن

 

دردوره ساسانیان یک نهضت مهم نجومی در ایران به وجود آمد که از نجوم هندی و یونانی مستقل بوده و خود سهم به سزایی در پیدایش نجوم اسلامی داشت.

در کتاب مطالعاتی درباره ساسانیان آمده است :ولی موفقیت سلاح عرب نتوانست فرهنگ ایران را از بین ببرد عملا ثابت شده است که شکست ایران فقط ظاهری بود و اعراب ناچار گشتند در بسیاری از موارد اصول سابق را حفظ کنند.

 

نهرو

 

هنر ایران سنن درخشان و نمایان دارد.این سنت ها در مدت بیش از ۲۰۰۰ سال بعد از زمان آشوریها تا کنون ادامه یافته است.

 

رته گروسه

 

تاج محل روح ایران است که در کالبد هند تجسم یافته است.

 

نهرو

 

حدود فرهنگ ایرانی به خود ایران محدود نبود . فرهنگ ایرانی در مناطق وسیع و پهناوری از ترکیه در غرب تا هند درشرق گسترده بود . زبان فارسی در دربار امپراطوران مغول هند و به طور کلی در آسیای زبان فرهنگ شمرده می شد.

 

مورتن

 

یک روحیه ملی مرگ ناپذیر و فنا نشدنی یکی از نیرومند ترین عوامل خلقیات ایرانی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: سخن بزرگان, سخن ناب, سخن بزرگان در مورد ایران,
 نوشته ای از :  ‌‌‌امیر محمدی